Tarptautinė triukšmo suvokimo diena

 Lietuvoje ir daugelyje kitų šalių kiekvienais metais paskutinį mėnesio trečiadienį minima Tarptautinė triukšmo suvokimo diena. Šią dieną siekiama atkreipti gyventojų dėmesį į neigiamą ilgai trunkančio triukšmo poveikį ir informuoti juos, kad tai nėra vien tik trikdymas.

      Minint Tarptautinę triukšmo suvokimo dieną, prisiminkime raminančią tylos galią. Šią dieną skatiname visus pabūti, pasvajoti tyloje, išjungti elektroninius prietaisus, informavimo šaltinius, atsipalaiduoti pasivaikščiojant parke. Ugdykime atsakomybę dėl tylios aplinkos išlaikymo ir kurkime sveikesnę aplinką sau ir savo vaikams.

      Triukšmo poveikis žmogaus organizmui priklauso nuo garso stiprumo ir veikimo trukmės. Triukšmas veikia fiziologiškai ir psichologiškai, trukdo pagrindinei kasdienei veiklai, miegui, poilsiui, mokymuisi ir bendravimui. Pasaulio sveikatos organizacija nurodo šiuos triukšmo sukeltus padarinius: susierzinimas, miego trikdymas, psichinė sveikata, klausos sutrikimai, hipertenzija, išeminė širdies liga.

    Triukšmas žmogaus organizmą veikia tiesiogiai ir netiesiogiai. Tiesioginis poveikis – akustinė trauma, klausos nuovargis, dėl triukšmo įtakos išsivystęs kurtumas. Netiesioginis triukšmo poveikis turi neigiamą įtaką centrinei nervų sistemai, kraujotakos sistemai, virškinimo sistemai, endokrininei sistemai, kaulų ir raumenų sistemai. Tačiau svarbiausia triukšmo poveikis yra komuliacinis, kuris kaupiasi organizme ir kenkia nervų, širdies ir kraujotakos, virškinimo trakto sistemoms, labai susilpnina imuninę sistemą. Visa tai vyksta dar prieš klausos sutrikimo atsiradimą, o tai dažnai klaidina gydytojus, nustatant daugelio sunkiai gydomų ligų priežastis.

     Būtina atkreipti dėmesį į tai, kad ilgą laiko tarpą triukšmas gali veikti darbe, todėl rekomenduojama, kad didžiausias leistinas triukšmo poveikis darbo vietoje neviršytų 85 decibelų, kai dirbama aštuonias valandas per dieną (Lietuvoje didžiausia leistina ribinė ekspozicijos vertė 87 dB(A)). Siekiant nepajusti žalingo poveikio tokiais atvejais reiktų žymiai sumažinti poveikio trukmę. Pavyzdžiui, kai triukšmo lygis yra 100 decibelų, tokiu atveju yra rekomenduojama būti arba vadinamas saugus lygis yra ne daugiau kaip 15 minučių.

      Triukšmas skirtingai nei kiti fizikiniai veiksniai, organizme turi specifinę receptorių sistemą. Net visai silpni garsai gali trukdyti, jei atitraukia ar nukreipia dėmesį, pakeičia dvasinę būklę, ar aplinką. Miesto ir buitinis triukšmo lygis apima nuo 40 iki 100 dBA, tai toks triukšmo lygis, kuriam būdingos visos organizmo pakitimų stadijos. Palanki socialinė, kultūrinė, ekonominė, technologinė aplinka gali sumažinti triukšmo sukelto streso poveikį sveikatai.

     Nepamirškime, kad kiekvienas iš mūsų gali prisidėti prie triukšmo mažinimo aplinkoje, netrikdydami kaimynų ramybės, dažniau naudodamiesi viešuoju transportu ar vaikščiodami pėsčiomis. Norėdami išvengti neigiamo triukšmo poveikio, venkite triukšmingų vietų, patys netriukšmaukite, neklausykite garsiai muzikos, tyliau kalbėkite mokykloje ar viešuose vietose, paprašykite, kad kiti netriukšmautų.